Okul Öncesi Çocukların E – Kitap Deneyimlerinin İncelenmesi
(Examining Preschool Children’s E-Book Experiences )

Yazar : Aslı KIRMAN COŞKUN    
Türü : Araştırma Makalesi
Baskı Yılı : 2025
Sayı : 37
Sayfa : 36-51
Doi : http://dx.doi.org/10.25068/dedekorkut668
    


Özet

In the current period, technology offers children many opportunities and options for learning, playing and exploring. In parallel with technological advances, children's literature products are also being transformed into audio tales and e-books. Thus, e-books are rapidly taking their place in the world of children's literature alongside printed books. The aim of this study is to reveal the place of e-books in the world of preschool children, their preferences, feelings and thoughts on the subject and to evaluate the subject developmentally. In the research, phenomenology, one of the qualitative research designs, and semi-structured interviews were used to collect data. The research was conducted with 52 students in the 4-5 age group who continue their education in an independent kindergarten. It was determined that 42% of the children interviewed within the scope of the research knew what an e-book was and had listening/reading experience. As a result of the research, it was determined that almost all of the children felt positive emotions during the e-book reading process, both alone and with an adult. As a result; It is thought that e-books can be considered as an efficient example of technology use and screen time, especially for the preschool period when children do not yet know how to read and write; and that providing children with an experience that allows them to benefit from the gains of both types of books can be a developmentally beneficial approach. Thus, children can be offered the opportunity to connect with books and develop their reading skills through an enriched reading experience.



Anahtar Kelimeler

Pre school, e-book, child literature



Abstract

İçinde bulunduğumuz dönemde, teknoloji, çocuklara öğrenme, oynama ve keşfetme için birçok olanak ve seçenek sunmaktadır. Teknolojik ilerlemelere paralel olarak, çocuk edebiyatı ürünleri de sesli masallara, e-kitaplara dönüştürülmektedir. Böylece e- kitaplar da çocuk edebiyatı dünyasında basılı kitapların yanında hızla yerini almaktadır. Bu çalışmada amaç, e-kitapların, okul öncesi çocukların dünyasındaki yerini, onların konuyla ilgili tercihlerini, duygu ve düşüncelerini ortaya koymak ve konuyu gelişimsel olarak değerlendirmektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim, veri toplamak için yarıyapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Araştırma bir bağımsız anaokulunda eğitim-öğretime devam eden öğrencilerden 4 – 5 yaş grubundaki 52 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma kapsamında görüşülen çocukların % 42’sinin e- kitabın ne olduğunu bildiği ve dinleme / okuma deneyimine sahip olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucunda çocukların tamamına yakınının e-kitap okuma ürecinde hem tek başına hemde yetişkinle birlikte okuma sürecinde olumlu duygular hissettiği belirlenmiştir. Sonuç olarak; özellikle çocukların henüz okuma yazma bilmediği okul öncesi dönem için, e-kitapların, teknoloji kullanımının ve ekran başında geçirilecek zamanın verimli bir örneği olarak değerlendirilebileceği; çocuklara her iki kitap türünün kazanımlarından yararlanmayı sağlayan bir deneyim sunmanın; gelişimsel olarak yararlı bir yaklaşım olabileceği düşünülmektedir. Böylece zenginleştirilmiş bir okuma deneyimi sayesinde çocuklara kitaplarla bağ kurma ve okuma becerilerinin geliştirme fırsatı sunulabilecektir.



Keywords

Okul öncesi, e - kitap, çocuk edebiyatı